دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

ترجمه - زهرا صدری: نتایج نظرسنجی جدیدی که در 5 کشور عرب انجام شد نشان می‌دهد که محبوبیت آمریکا در افکار عمومی این کشورها نسبت به سال 2006 روند نزولی داشته است.

 این کاهش در حالی است که دولت آمریکا در سال‌جاری تلاش‌های زیادی برای انعقاد توافقنامه صلح بین اسرائیل و فلسطین انجام داده است.

این نظر سنجی در کشورهای مصر، اردن، لبنان، مراکش، عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام شد و بیش از 4 هزار نفر در آن شرکت داشتند. جمع بندی نتایج نشان داد که نزدیک به 64 درصد از سؤال شوندگان در مقابل پرسشی درخصوص سیاست‌های خارجی آمریکا، گزینه بسیار مخالف را انتخاب کردند. این عدد در حالی به دست آمد که این میزان در سال 2006 برابر 57 درصد بود. همچنین در این نظرسنجی 19 درصد نیز گزینه تا حدی مخالف را به‌عنوان پاسخ خود اعلام کردند.

به سختی می‌توان نتایج اخیر را با ارقام مشابه در نظر سنجی 17 ماه پیش، در کنار هم قرار داد. بخش دیگری از این نظرسنجی نشان می‌دهد، درست در همین زمان، میزان حمایت‌ها از ایران و برنامه‌های هسته‌ای این کشور با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده است. این نظرسنجی ششمین مجموعه طراحی شده توسط پروفسور شیبلی تلهامی از دانشگاه مریلند بوده که از سال 2002 توسط مؤسسه بین‌المللی افکارسنجی زاگبی اجرا شده است.

آمارها نشان می‌دهد که حدود 67 درصد از مردم کشورهای عربی معتقدند که تهران حق دارد برنامه هسته‌ای خود را دنبال کند و فشارهای بین‌المللی روی این کشور باید متوقف گردد. در نظرسنجی اواخر سال 2006، 61 درصد از مردم چنین نظری داشتند.

همچنین نظرسنجی اخیر نشان داد که بی‌اعتمادی نسبت به طرح‌ها و سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه در مقایسه با 17 ماه گذشته با افزایش مواجه شده است. طولانی شدن جنگ اسرائیل و حزب‌الله از تابستان 2006، عصبانیت بسیاری از افراد ضد‌اسرائیلی و ضد‌غربی را در کل منطقه به همراه داشته است.

در سؤالی از پاسخگویان خواسته شد که اسم 2 کشور که تهدید بزرگی برای آنان محسوب می‌شود را نام ببرند، بیش از 95 درصد اسرائیل و 88 درصد نیز آمریکا را به‌عنوان تهدید اصلی عنوان کردند. در نظرسنجی اواخر سال 2006 این اعداد به‌ترتیب برای اسرائیل 85 درصد و برای آمریکا 72 درصد بود.

این نظرسنجی که در ماه گذشته و در 6 کشور عرب انجام گرفت، نگرانی و اضطراب قابل ملاحظه‌ای را در پایتخت آمریکا به‌دنبال داشت. محلی که سیاستگذاران از برخی آمارهای اخیر بسیار خوشحال بودند.

 یک نظرسنجی که اوایل سال‌جاری توسط BBC در 23 کشور انجام شد مشخص کرد که محبوبیت واشنگتن در جهان در سال گذشته به شدت کاهش یافته است. دیپلماسی که دولت جورج بوش در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود درخصوص جنگ و تهدیدات نظامی در پیش گرفت، به مهم‌ترین عامل در کاهش محبوبیت آن کشور در جهان تبدیل شده است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که در این 6 کشور دیدگاه‌های متفاوتی در برخی از مسائل وجود دارد. بدبینی در اهداف و سیاست‌های آمریکا کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. 80 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که نگرش‌های حاکم نسبت به آمریکا بیشتر از آنکه در نتیجه ارزش‌های واشنگتن باشد نشات گرفته از سیاست‌های این کشور است. در نظرسنجی سال 2006 نیز بیش از 70 درصد چنین نظری داشتند.

نزدیک به 65 درصد از پاسخگویان اظهار کردند که هدف واقعی آمریکا در منطقه، مبنی بر برقراری دمکراسی را باور ندارند. این مسئله در حالی بود که 20 درصد از مردم معتقدند با وجود اهمیت دمکراسی به‌عنوان یک هدف بزرگ، واشنگتن برای پیاده ساختن این خواسته، مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است.

36 درصد از سؤال شوندگان بیان داشتند که صحت گزارش‌ها از عراق مبنی بر کاهش خشونت‌ها در این کشور در طول یک سال گذشته را قبول ندارند. در حالی که 31 درصد معتقد بودند که هرگونه کاهش در میزان خشونت‌ها در مقایسه با تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، بسیار ناچیز است. تنها 6 درصد از مردم از عملکرد نیروهای آمریکایی در عراق ابراز رضایت کرده و اعتقاد داشتند واشنگتن توانسته اختلافات سیاسی را حل کرده و ثبات را به منطقه باز گرداند.

 درصورتی که آمریکا به سرعت نیروهای خود را از عراق خارج کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در پاسخ به این سؤال 61 درصد گفتند که عراقی‌ها به سرعت سیاست مناسبی برای اوضاع خود اتخاذ خواهند کرد. این عدد در سال 2006 برابر 44 درصد بوده است. تنها 15 درصد معتقد بودند که درصورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق، شاهد گسترش ناآرامی‌ها و جنگ داخلی در این کشور خواهیم بود.

 این عدد در نظرسنجی سال 2006 کمتر از 24 درصد بود. 88 درصد از پاسخگویان لبنانی، 87 درصد از اردنی‌ها و 66 درصد از عربستانی‌ها نسبت به حل و فصل صلح آمیز اوضاع توسط عراقی‌ها درصورت خروج نیروهای آمریکایی، بسیار خوش بین بودند.

به‌طور کلی از هر 5 پاسخگو، 4 نفر اعتقاد داشتند که پس از حمله آمریکا اوضاع در عراق بدتر شده و تنها 2 درصد گفتند که وضعیت فعلی این کشور بهبود یافته است.

این نظرسنجی افزایش زیادی در درصد اظهار نظر‌کنندگان درخصوص مسئله فلسطین به ویژه در کشورهای مصر و عربستان را به همراه داشت. همچنین این نظر سنجی نشان داد که اوضاع فلسطین به‌عنوان یکی از سه مسئله مهم در میان افکار عمومی جهان عرب است. 86 درصد از سؤال شوندگان در مصاحبه به نام فلسطین اشاره داشتند که این میزان در سال 2006، 77 درصد و در سال 2005، 65 درصد بوده است.

در همین حال نظر سنجی اخیر نشان داد که بی‌اعتمادی و حس بدبینی نسبت به آینده فلسطین و حل و فصل مشکلات، تشدید شده است. 57 درصد معتقدند که در پیش گرفتن راه حلی مبنی بر به رسمیت شناختن مرزهای 1967 اسرائیل، منجر به بروز درگیرهای شدید طی سال‌های آتی می‌شود. نتایج این بخش از این نظرسنجی که در کشور لبنان به دست آمد نشان دهنده تشدید نگرانی‌های مردم لبنان و وجود دیدگاه‌های بدبینانه تری درخصوص بروز درگیری‌ها در آینده فلسطین است.

در نظرسنجی اخیر این سؤال نیز مطرح شد که کدام یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا از شانس بیشتری در پیشبرد صلح در خاورمیانه برخوردار است؟ سناتور باراک اوباما با 18 درصد بیشترین و هیلاری کلینتون و جان مک کین به‌ترتیب هرکدام 13 و 4 درصد از آرا را به‌خود اختصاص دادند. اما 20درصد از شرکت‌کنندگان در نظر سنجی اظهار داشتند که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را دنبال نمی‌کنند. 32 درصد نیز معتقد بودند که پیروز شدن هر کدام از این سه کاندیدا، هیچ تغییری را در سیاست‌های آمریکا به‌دنبال نخواهد داشت.

antiwar.com

کد خبر 49450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز